Wij maken het simpel
Accountvoorwaarden
Home » Accountvoorwaarden

Accountvoorwaarden

Deze accountvoorwaarden zijn van toepassing op alle klanten, hun familie, tijdens en na de looptijd van de overeenkomst. Familiebank is een project van Notariële Diensten BV.

Wanneer kun je een account aanmaken?

Indien jij, als ouder, binnen jouw gezinssituatie, aan je kind of kinderen geld wilt uitlenen of schenken.

Jij bent minimaal 18 jaar en bent in Nederland woonachtig en belastingplichtig. Dat geldt ook voor de ontvangers van het geld.

wet of recht

Jij wilt jouw persoonsgegevens met ons delen, zoals onder andere:

  • Voornaam
  • Achternaam
  • Geslacht
  • Geboortedatum
  • Adresgegevens
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • Familierelatie
  • Bankrekeningnummer voor betaling van onze facturen

Jij zal als accounthouder bepalen wie van de opgegeven personen toegang heeft tot welke gegevens.

Wij gaan er vanuit dat de ouders dit systeem invullen. Als jij een kind bent en je maakt het account aan, dan doe je dat namens je ouder(s) en op hun naam.

Hoe lang ben je klant?

Jij bepaalt hoe lang je een account bij ons wilt laten lopen. De duur van de overeenkomst is afhankelijk van de gekozen betaaltermijn. De minimale duur is altijd 12 maanden. De accountvoorwaarden blijven ook na afloop van de overeenkomst van toepassing.

Wat kan je maken?

Je kan op Familiebank een aantal contracten opstellen. Schenkingen en leningovereenkomsten tussen (groot)ouders en hun (klein)kinderen of tussen andere familieleden of kennissenkring. Het zijn goede contracten opgesteld door ervaren juristen.
Naast die contracten kan je ook berekeningen maken. Je voert daartoe bedragen in, van betalingen. Op basis daarvan berekent de software aflossingen en restanten van leningen.
Ook kan je een jaaropgave maken. Dan zie je ten behoeve van jouw belastingaangifte een opgave van leningen, schenkingen, aflossingen en betaalde rente. Hierdoor heb je een overzicht dat jij en je kinderen kunnen gebruiken voor de belastingaangifte.

Wie is er verantwoordelijk voor de data?

Jij als accounthouder bent verantwoordelijk voor alle data die jij opgeeft en/of invoert in jouw Familiebank omgeving.

Familiebank is verantwoordelijk voor de veiligheid van de Familiebank en de beveiliging van de systemen.

Je bent zelf verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt. Wij geven veel informatie over bijvoorbeeld juridische zaken en fiscaliteit. Familiebank is echter een online dienst. Wij geven geen persoonlijk op maat gemaakt advies. Je moet bij iedere keuze jezelf afvragen of je die zelf kan maken of dat je toch liever fiscaal advies wil inschakelen.

Hoe kun je opzeggen?

Jij als accounthouder kunt de sub-acount(en) opzeggen en de hoofdaccount laten doorlopen. Je kunt ook het hele account beëindigen. In beide situaties moet je minimaal één kalendermaand voor de volgende betaalperiode schriftelijk op te zeggen. Je stuurt een mail in combinatie met de datum van de gewenste beëindiging. In de email vermeld je jouw Familiebank rekeningnummer en welk (sub-) account je wilt stopzetten.

Wij adviseren jou om jouw data eerst volledig te hebben bijgewerkt, alvorens tot beëindiging over te gaan, zodat het eind correct is.

Wat zijn de betaaltermijnen?

Familiebank ontvangt de eerste betaling via de betaallink die wij in de bevestigingsmail meesturen. De eerste betaling bedraagt altijd minimaal drie maanden. Indien je voor een langere contractperiode hebt gekozen, zal de eerste betaaltermijn meer maanden kunnen betreffen.

Indien gekozen is voor een maandelijkse termijn, zal, na drie maanden, alleen het eerste jaar een maandelijkse incasso plaatsvinden. Bij een jaarovereenkomst betaal je jaarlijks per incasso.

Alle betalingen worden afgehandeld door Mollie. Een van de grootste online transactiediensten van Nederland. Bij de afschrijvingen zie je dus ook hun naam.

Hoe gaat de incasso?

Je geeft direct bij de bestelling toestemming voor een automatische incasso.

Zodra je een wijziging in het aantal sub accounts hebt doorgevoerd, zal het overeengekomen bedrag hoger of lager zijn. De volgende betaling is dan met het nieuwe bepaalde bedrag.

Indien jij wil dat wij van een andere IBAN rekening incasseren, dien je dit aan Familiebank door te geven.

Wat gebeurt er bij een betalingsachterstand?

Zodra de automatische incasso niet succesvol kan worden uitgevoerd, bevriezen wij het account. Er is voor geen van de (sub-) accounthouders een mogelijkheid om in te loggen.

Het ontstane achterstandsbedrag dient direct te worden voldaan op het door Familiebank vermelde IBAN nummer.
Na ontvangst van het achterstandsbedrag zal de mogelijkheid om te kunnen inloggen weer beschikbaar komen.

Mocht je het achterstandsbedrag onverhoopt niet direct voldoen dat zal er na de eerste aanmaning, een tweede volgen, waarbij extra kosten in rekening worden gebracht.
Mochten wij van jou, binnen 14 dagen, het openstaande bedrag nog niet hebben ontvangen, dan zullen wij de vordering ter incasso uit handen kunnen geven. De extra hiermee ontstane kosten zijn volledig voor jouw rekening.

Juridische afspraken accountvoorwaarden

Doordat je een account opent ben je ook akkoord met onze Algemene Voorwaarden en de privacyverklaring. Ook stem je in met dat wij de regels eenzijdig kunnen wijzigen. Daarvan brengen we je natuurlijk direct op de hoogte. Zijn het fundamentele wijzigingen dan kan je ook tussentijds opzeggen.

Deze accountvoorwaarden blijven ook van toepassing na beëindiging van de overeenkomst.